Robrecht Willaert werd geboren te Leke bij Oostende. Professioneel was hij van ’69 tot ’79 verbonden aan de radio en tv. Begin ’80 werkte hij voor Time Magazine in New York. Daarna was hij gedurende zeven jaar in de weer voor VTB Reizen, eerst als marketing- en persman, nadien als directeur. Vervolgens is hij zijn eigen weg gegaan en in september 1992 verscheen het eerste nummer van Travel Magazine, waarvan hij tot op vandaag directeur-hoofdredacteur is. Het toeristisch vaktijdschrift is dit jaar toe aan zijn 25ste jaargang.
De toekomst van de reisindustrie: van AI tot blockchain
Robrecht Willaert zal het tijdens zijn workshop hebben over de traditionele reiskantoren als typisch voorbeeld van de herdefiniëring van de waarde van de retailer (van brick & mortar naar clicks & mortar). De ‘desintermediatie’ gaat zich ongetwijfeld ook nog op andere retailniveaus afspelen, maar het andere toverwoord is hier evenzeer het ‘omnichannel’ gebeuren, wanneer in veel sectoren straks de offline en online verkoop hand in hand zullen gaan. In het pre-internet tijdperk dachten velen de marges van de leverancier te vergroten door het drukken van de distributiekosten. Maar de jongste jaren geven vele marketinggoeroes – inderdaad vaak schoorvoetend toe – dat de ICT-kost voor permanente update sales- en crm-tools nagenoeg de ouderwetse (vaak vervloekte) marketingkosten evenaart.
En toch zitten ondertussen enkele kopstukken van de reisindustrie niet stil inzake de op ons onvermijdelijk afkomende nieuwe technologische ontwikkelingen. Zoals de New York Times het recent al aangaf, “Internet heeft de jongste 25 jaar de wereld veranderd. Maar Blockchain, als de grote nieuwe disruptor, zal de wereld opnieuw transformeren, en dit binnen de eerstkomende 10 jaar. ” Daarom dat bedrijven, zowel in de IT (à la IBM en Microsoft) als in de bank- en reiswereld, nagaan hoe ze de blockchaintechnologie kunnen gebruiken voor de verdere ontwikkeling van het Internet der dingen.